Akvilė Gerulskytė, VšĮ „Robotikos mokykla“ projektų vadovė
Suaugusiųjų mobilumui skatinti – tarptautinis seminaras
2024 m. gegužės 27-29 d. dalyvavau seminare „How to involve learners in KA 1 projects in adult education? Give learners mobility in AE a boost (Optim AL-3)“, kuris vyko Bergisch Gladbach mieste, Vokietijoje. Šią tarptautinę bendradarbiavimo veiklą organizavo Vokietijos nacionalinė agentūra „Bundesinstitut für Berufsbildung“ (BIBB).
Renginyje dalyvavo daugiau nei 60 dalyvių iš visos Europos. Jie atstovavo įvairių sričių švietimo organizacijas, tiek labiau patyrusias, tiek pradedančiąsias suaugusiųjų mobilumo organizavimo srityje. Seminaro metu buvo pristatyta dviejų Vokietijos organizacijų patirtis rengiant suaugusiųjų mobilumo projektus pagal „Erasmus+“ programos pirmąjį veiksmą (KA1). Taip pat vyko diskusijos grupėse, kurių metu nagrinėjome, kas būtina sėkmingam mobilumo organizavimui, kad jis atitiktų besimokančiųjų poreikius.
Visi sutarėme, kad besimokančiųjų mobilumas atneša jo dalyviams šias naudas: pasitikėjimo savimi augimą, kalbos įgūdžių lavinimą, asmeninių ryšių ir kontaktų plėtrą, atsivėrimą pasauliui ir supratimą, kad esi panašus į kitus, nes visi jaudinasi vykdami į svetimą šalį arba nemokėdami vietinės kalbos. Taip pat pastebėjome, kad suaugusieji gali turėti įvairių baimių ir įsitikinimų, kurie gali jiems trukdyti dalyvauti mobilume, todėl mūsų užduotis yra šiuos sunkumus suprasti ir įvairiais būdais spręsti.
Mobilumo programa kuriama kartu su besimokančiaisiais
Taigi, ką mobilumo veiklą organizuojančios organizacijos turėtų nuveikti, kad jis būtų sėkmingas ir naudingas dalyviams? Štai keletas idėjų, kurios gali būti naudingos.
Labai svarbu kurti mobilumo programą ne besimokantiesiems, o KARTU su jais. „SU MUMIS, o ne MUMS“ – toks besimokančiųjų šūkis savo organizacijoms! Dažnai mes manome, kad žinome, ko besimokantiesiems reikia, tačiau jų pačių įsitraukimas leis sukurti būtent jiems įdomią ir patrauklią mobilumo programą. Idealiausia, jei mobilumo programa pratęs, praturtins tą mokymosi turinį, kurį suaugusieji gauna dalyvaudami jūsų organizacijos veikloje ar mokymo programoje.
Žinoma, labai svarbu pasirinkti patikimą ir aktualią pagal savo veiklos sritį priimančiąją organizaciją bei tinkamai parinkti lydinčiuosius asmenis. Visada reikia turėti planą B ir netgi C. Tai sumažins galimą įtampą tiek patiems dalyviams, tiek juos lydintiems asmenims ir priimančiajai organizacijai.
Dalindamiesi savo idėjomis grupėje, nutarėme, kad suaugusiųjų mobilumus geriausia organizuoti šalyje, kurioje kalbama ta pačia arba gimininga kalba, yra istorinių ar kultūrinių panašumų – tai padės mūsų dalyviams lengviau rasti bendrą kalbą su priimančios organizacijos atstovais, dalyviai gaus didesnę naudą ir pasitenkinimą mobilumo veikla.
Parengiamieji vizitai padeda išvengti netikėtumų
Labai naudinga mobilumo programos siūloma priemonė yra parengiamasis vizitas. Jo metu rekomenduojama patiems apsilankyti visose vietose, kurias planuojama lankyti mobilumo vizito metu. Viena iš seminaro pranešėjų, Gisela Winkler iš Heimvolkshochschule Konrad-Martin-Haus (Vokietija) dalinosi, kad į parengiamąjį vizitą savo projekte įtraukė ir vieną besimokantįjį su judėjimo negalia. Vizito metu organizacijos atstovai kartu su juo aplankė visas mobilumo metu planuojamas lankyti vietas (muziejus ir kitas kultūrines įstaigas).
Kartu jie išbandė visą kelionės maršrutą, įskaitant ir miesto gatvėmis bei viešuoju transportu, taip susipažindami su aplinka ir atrinkdami tinkamas vietas ir sąlygas būsimai dalyvių grupei, kurioje taip pat turėjo būti asmenų, judančių neįgaliojo vežimėliu.
Taip pat pranešėja akcentavo, kad „mažiau yra daugiau“. Mobilume dalyvaujančių asmenų grupė neturi būti didelė, pvz., ją gali sudaryti 3-4 dalyviai, ypač, jei jie turi specialiųjų poreikių. Vykstant su mažesne grupe, tampa lengviau spręsti iškylančius klausimus bei užtikrinti kiekvieno dalyvio kokybišką dalyvavimą programoje.
Galimybė dalintis patirtimi – įkvepia!
Renginio metu turėjome suplanuoti 5 dienų trukmės mobilumo programą suaugusiems besimokantiesiems. Savo darbo grupėje pasirinkome 45 metų ir vyresnių asmenų, keičiančių savo veiklos kryptį ar profesiją, tikslinę grupę. Į programą įtraukėme tiek mokomuosius užsiėmimus, tiek susitikimus su priimančios organizacijos besimokančiaisiais, dalinimąsi patirtimi bei sėkmės istorijomis. Įdomios buvo ir kitų grupių idėjos. Savo programose jie numatė meno ir dailės terapiją, arklių terapiją, grojimo būgnais vakarėlį, lobių paiešką aplankant vietinius partnerius ir pan.
Svarbi mobilumo organizavimo dalis – dalinimasis įgyta patirtimi ir šventimas (angl. “celebrate”). Pasidalinkite projekto sėkme ir dalyvių įspūdžiais su savo bendruomene. Paskatinkite dalyvius filmuoti ir fotografuoti veiklos metu ir paskui pristatyti savo įspūdžius, pavyzdžiui, sukuriant vaizdo įrašą ir pasidalinant juo socialinėje žiniasklaidoje.
Dėkoju Švietimo mainų paramos fondui už suteiktą galimybę renginyje atstovauti Lietuvą ir „Robotikos mokyklą“. Seminaro pranešimai ir neformalus bendravimas su kitų organizacijų atstovais suteikė galimybę susipažinti su gerąja patirtimi ir pasiektais mobilumo projektų rezultatais. Tai bus naudinga planuojant mūsų organizacijos mobilumo veiklas, siekiant kuo didesnės naudos suaugusiems besimokantiesiems.
Nuotraukos: BIBB
Projekto įgyvendinimui paramą suteikė Europos Sąjunga. Straipsnyje atspindėtas Dotacijos gavėjo požiūris. Nacionalinė agentūra ir Europos Komisija nėra atsakingi už pateikiamos informacijos turinį.